Thursday, April 4, 2013

Yang penting bagi aku ketika berpantang..




Rindu pula saat berpantang hampir 3 bulan lepas.Kalau nak berpantang lagi wajib lah mengandung dan beranak lagi.
Masih baru kot, tunggu Zara 2tahun baru leh dapat adik baru, ehh? Ok, melalut.


Aku berpantang ikut cara mak aku, drpd mak menurun kat anak2nya.
Lain orang, lain negeri memang lain pantang dan caranya.


1. Mandi air daun serum - Dari 1st day berpantang sampai hari ke-7 aku mandi pagi dan petang air rebusan ni. Mak aku  yang rebuskan air ni. Air rebusan daun sireh, daun jambu, serai wangi dll. Best! memang wangi dan terasa segar! Ada orang xbuat kot.

2. Bertungku - wajib! Kalau tak mak aku bising. Bertungku mesti 1 badan. Memang terasa malas tapi bila selalu duk buat rasa seronok. Yang seronoknya rasa sakit pinggang boleh hilang kesan bertungku. Kesan dari menyusu baby yg agak lama. Dan lagi, bertungku membantu kecutkan peranakan.

3. Berbengkung - Ini pun wajib! jangan malas nanti perut menggeleber dan boncit. Aku pakai bengkung moden, memang leceh nak pakai dengan 2 tali panjang tu, tapi aku amek alternatif dengan pakai 1 tali je. cepat dan mudah! Sebelum berbengkung, tang perut aku sapu minyak herbanika dan krim herbanika barut Nona Roguy. Best sangat!

4. Berurut - wajib! selepas bersalin. Yang ni upah mak bidan. start hari ke-5 hingga ke-7. Tiga hari berturut. Time berurut ni la boleh tahu peranakan kita jenis apa. Ada 3 jenis kalau xsilap jenis batu, tudung periuk dan kain buruk. Yang paling elok jenis batu. Dan aku jenis batu, hehe

5. Makan suppliment/ubat - yang ni pun penting bagi aku. Ubat-ubatan membantu baiki sistem dalam tubuh kita selepas bersalin. Tak kisah ubat tradisional atau moden. Macam mak aku dia suka rebusan akar kayu. Tapi budak sekarang mana nak minum, termasuk aku, hehe. Aku just amek Shaklee. Beli yang set trial untuk berpantang memang ngam tuk 44hari. Kalau nak beli pakai botol2 tu mahal.

6. Makan berpantang -  Dua minggu pertama memang aku berpantang makan. Hanya makan nasi beserta ikan panggang. Time ni pemanggang ajaib sangat laa berguna. Thanks hubby sebab belikan! Nasi dan ikan mesti mau panas2 kalau dah sejuk tak lalu nak makan. Selepas dua minggu baru la aku makan lauk pauk sikit2. Biskut dan roti makanan asas ketika berpantang. Pagi, petang, malam aku bantai biskut dan roti je so stok memang continue je.

7. Memakai stokin - 44hari berpantang memang aku tak tinggal stokin. Bukak pun time nak mandi atau sapu minyak panas. Penting bagi aku sebab xnak bagi angin masuk badan dan nak elak dari sejuk.


Haa..yang kat atas memang aku tak tinggal ketika pantang. Wajib bagi aku. Nasihat aku berpantang laa betul2, hanya 44hari je. So bertahan lah. Aku pun ikut nasihat orang-orang tua. Badan kita nak pakai lama bukan nak pakai kejap, bak kata makcik aku.
Yeahh sampai ke hari ini, 87 hari aku masih bertahan tak minum ais, makan aiskrim dan makanan2 sejuk.
cukup 100hari dah boleh makan kang?? hehe

1 comment:

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

masa yana pantang gugur pun buat semua ni.. tapi ubat makan vitamin C je.

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers