Thursday, December 13, 2012

Minyak zaitun & Bio Oil ketika hamil..




Salam readers.

Dua minyak ni kerap aku gunakan time pregnant sekarang.
Boleh dikatakan setiap hari (dua kali) aku akan sapu dua minyak ni dekat bahagian sensitif itu. 
 
 
 
 
Perut part sensitif apa?? hiks.
Untuk Bio Oil aku guna tang perut, persediaan untuk elakkan stretch mark.
Sekarang ni memang la tak nampak sebab perut tengah menegang, tapi kesannya banyak akan nampak after bersalin. Jadi langkah awal yang aku ambil, ketika kandungan 16w++ aku dah start sapu.
Walaupun kekadang malas yang amat sebab macam cerewet je, tapi aku paksa jugak tangan ni untuk sapu.

Mommies nak ke jadi cmni??


erkk...takmo!
 
 
Minyak zaitun pula aku sapu kat nipple.
Sebab nak elakkan dari crack. Satu langkah berjaga-jaga.
Takut dan ngeri aku dengar bila ada mommies yang cakap sakit sangat kalau time nipple crack.
Nak direct feeding untuk anak memang tak dapat ler kalau dah keadaan camtu. Kesian kan?

Setakat ni part aku yang tu memang takda masalah lagi.
Hopefully semuanya ok after aku bersalin nanti.

Minyak zaitun ni aku buat sapu kat kaki jugak. Sebab kadang-kadang kulit jadi kering lagi-lagi part tumit.
Lepas sapu rasa ok la sikit, moist giteww.
Aku juga guna untuk rambut. Best sebab minyak zaitun safi ni wangi.
Eh, banyak pulak kegunaannya kang?? Harga pun murah!


Time pregnant ni la kita banyak nak manjakan diri dengan segala minyak dan ubat. Betul tak?
Takmo la disebabkan pregnant, diri sendiri jadi selekeh semacam jek. 
 
Ketika berpantang lagi la kena berpantang betul-betul. Itu la pesan mak aku.




9 comments:

mrs gold said...

MG dah strt ada kat breast dan belakang lutut...scary rasa..skarang tgh guna pureen pnya strech mark losyen

- AZIE - said...

utk perut, azie guna palmer dgn baby lotion...utk nipple pun kena jgk ehh..smpai boleh crack, takutnya huhuhu..tq mila utk info nie, kena cari jgkla minyak zaitun nie..

Zurae said...

Zura pakai Palmers Cocoa Butter dari awal preggy lagi...
Tapi kat hujung2 preggy ni kuar jugak kat perut sikit... harap nanti hilanglah... tension nengok huhu

ayunidati said...

singgah sini...

Cik Puan Tqah said...

mama tqah pakai minyak zaitun je sapu kt perut.. anak 6..langsung takde strecth mark.. kagum....

Aisy Nasiha said...

akak tak ada strech mark, tapi lepas anak kedua ni perut jadi hitam..sikit2 hilang, tapi sekarang lebih 4 bulan ada lagi sikit.. masa pertama kali bersalin dulu tak da apa2, rasanya sebab amalkan sapu cream kat perut..anak kedua ni malas nak sapu..

cahaya_mataku said...

kak mila...de kwn org mse keje dulu de bg tw,,sapu minyak zaitun kat perut mse pregnant....pastu yang org tw, bio oil tu tuk hlgkan parut...sesuai kalau guna 'after'...tu yang kwn2 org dh buat lah...hee

ieza ashaari said...

ok note.. nanti ada rezeki, nk rajin jugak.. :

Anonymous said...

I got this website from my buddy who told me about this web page and at the moment this time I am browsing this site and reading very informative posts at this time.


my web site - ford ranger forum

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers