Tuesday, December 25, 2012

10 tips mudah untuk bersalin




Salam readers.

Sejak balik kampung, online pun dah jarang sangat. Ya ampunn.
Sekarang menghitung hari untuk bersalin. Bila-bila masa je aku boleh bersalin.
Tapi suami takda kat sini, masih dengan tuntutan kerjanya. Tahun baru ni suami balik sini, hopefully adalah tanda-tanda untuk aku bersalin time suami kat sini. Aamiinn.

Dalam pada duk online, aku duk usha jugak pengalaman mommies lain bersalin. Pengalaman sendiri belum ada jadi cari pengalaman orang jela.
Macam-macam pengalaman. Seram time membaca, hehe
Harap, saat aku nanti dipermudahkanNya.

Aku nak share tips untuk mudah bersalin.
Tips ini aku ambil dari fb.
 

  1. Amalkan bacaan ayat-ayat Al Quran , selawat dan zikir. Selepas solat, amalkan baca doa-doa berkaitan pregnancy, bersalin dan nak dapatkan anak soleh seperti surah Al A’raaf (128), surah At Taubah, surah Yunus (31), surah Yusuf (68), surah Al Hijr (97-99), surah An Nahl (78), surah As Sajdah (7-9), surah Maryam dan surah Yaasin. Selain itu, amalkan baca Al fatihah, 3 qul, Ayat Kursi dan selawat syifa’ sebelum tidur dan sapu ke perut dari atas ke bawah. 
  2. Minum air kelapa muda. Selain memudahkan proses bersalin, ia membersihkan kepala bayi yang keluar dari pintu rahim. Kulit pun cantik dan rambut sihat.
  3. Banyakkan ‘aktiviti’ bersama suami. Pilih posisi yang sesuai bila bersama..Kalau rasa malas & tak bernafsu..ingatlah ini hanya satu usaha utk memudahkan anda bersalin. Selebihnya tawakal.
  4. Meminta maaf sekerap mungkin terutama kepada suami & ibu bapa
  5. Makan kurma 3 atau 7 biji sehari
  6. Tidur yang Mencukupi.
  7. Jangan Tahan Kencing. Sikap sebegini sebenarnya memanjangkan lagi tempoh masa proses kelahiran. Jika pundi kencing terasa penuh, jangan segan silu meminta bantuan suami atau jururawat untuk menemankan anda ke bilik air. Jadi sebarang kemungkinan yang tidak diingini dapat dielakkan malah anda akan sentiasa berada dalam keadaan yang selesa untuk menempuhi saat bersalin.
  8. Bertenang Dan Jangan Kerap Tertekan
  9. Kerap Berjalan-jalan. Sentiasa bergerak dengan berjalan-jalan dapat membantu anda ketika proses kelahiran. Jangka masa proses kelahiran boleh menjadi pendek jika anda berdiri tegak. Keadaan ini membantu bayi masuk ke salur peranakan dengan betul. Oleh itu, anda disarankan untuk tidak hanya berbaring di atas katil tetapi berjalan-jalan di sekitar kawasan bilik bersalin sambil ditemani suami untuk memudahkan bayi turun dan mempercepatkan proses kelahiran.
  10. Tarik Nafas Panjang. Bunyinya kedengaran ringkas namum sering tidak diperdulikan. Pengabaian amalan menarik nafas panjang boleh melambatkan proses kelahiran. Ini terjadi kerana tanpa melakukan rutin bernafas sedalam-dalamnya, anda menjadi kurang tenang.


**Tapi ingat ini hanyalah ikhtiar dan keberkesanannya atas izin Allah SWT sahaja. Setiap kelahiran itu berbeza sakitnya dan hanya Allah yang menentukannya.


3 comments:

FUZY said...

semoga d permudahkan segalanya...dont worry dear....moment tu pngalaman berharga tau....rasa sgt bahagia

Mrs Lurve said...

dh byk tips yg mila baca nie. moga2 dipermudahkan utk mila nti

sweetlavender86 said...

moga dipermudahkann.i pun dah 2 kali beranak mmg amalkan tips2 yg u bgi tu.alhamdulillah dipermudahkann..yang penting doa dri suami dan ibu.insyallah..rajin2 jugak berjln tau n bersame suami ;p