Tuesday, January 22, 2013

Sembelit ketika pantang..




Salam readers.

Tajuk post agak haru sikit. Tak melampau kang? hehe. 
Tapi tu ler realiti yang terpaksa aku dilalui ketika dalam pantang. Sembelit!!
Azab wehh..better yang tengah preggy get ready awal2.

Sembelit sangat common ketika dalam pantang. Time before deliver aku tak standby apa-apa ubat so terpaksa la hadap. Menangis wehh..huhu
Azab sembelit lebih sakit dan takut dari nak bersalin. Pendapat aku laa.
Eh bukan nak takutkan mommies to be tau..sekadar berkongsikan pengalaman sendiri.

Yang jadi takut dan sakit sebab luka yang jahitan tu.
Takut tertetas..tu je yang duk pikir..huhu
Awal berpantang aku tak rasai lagi sembelit ni, hari ke12 berpantang baru terkena, huhu
mengigil kepala lutut time hadapinya..

Tapi kalau yang berpantang dengan set nona roguy InsyaAllah xyah risau.
Sebab dalam set bersalin NR dah ada ubat lawaskan pembuangan.
apatah nama ubat tu aku lupa.

Macam aku lepas kena sembelit tu, terus usha-usha tanya sana sini apa solution tuk elakkan dari sembelit ni.
Macam2 cara orang duk suggestkan kat aku untuk atasinya.
Last2 aku ambik solution yang mudah.
Makan ubat ni..






"Bisacodylum"..kat farmasi ada jual.

makan waktu malam sebelom tidur.
macam aku, makan semalam dan bangun  pagi tadi sangat lawas ketika membuang.

Xyah la mkn tiap malam..bagi aku 2, 3 hari makan la 1kali.
Makan tiap hari kang cirit pulak haru biru nanti xdang sampai toilet..hehe

okeh, tu je nak share.
Eh, pengalaman bersalin aku lom story kang?

stau tune yaa..


9 comments:

Aeen said...

azab giler time pantang kena sembelit.....hari ke 6 pantang baru dapat membuang..huhuh..

Anonymous said...

a'ah mila...cepatlah share pengalaman bersalin...nak get ready ni..hehe

- AZIE - said...

org kata kena mkn sayur byk2...mcm sawi tue memg kena mkn tiap2 hari...dan buah oren..xtaula btl atau tak

Unknown said...

erkk...
sakit
ekin lepas seminggu bru dpt ....
ms tue lega giler
huhuhuhuu

naseb bek kat kampung ade toilet duduk
klu tidak???
sakit.....

Unknown said...

seb baik masa berpntang dulu x kena sembelit.. hehehe

sweetlavender86 said...

huhuhu..sakit gilee klu kene sembelit mse pantang.menangiss!nk teran kuat2 xboleh.mmg ibu2 yg nk beranak kene amek tau pasal sembelit nie.huhu..kene prepared..dulu mase pntg sersalin kan anak yg 1st kene sembelit teruk.smpai habis pantang baru lah elok.asyik kne bergantung dgn ubat je.bile nk beranak anak kedua dah siap2 kan ubat n mknan yg nk elakkn smebelit.i minum jus pegaga n jus prune,minum air banyak dan mkn sayur hari2.buah pun jangan tinggal.alhamdulillah.ok x.xkene sembelit langsung.hehe

Ryn said...

Riny mmg x de masalah coz nenek mmg suh minum tonik cap gajah tu dr hr 1st besalin..mmg x sembelit..bdn pon sdp je..hr ke2 riny dpt membuang dgn mudah..hehe..try la

Wanney Din said...

try minum lactolite. mmg takde masalah sembelit time pantang. inshaAllah :)
Kisah ibu pencen muda

sue said...

time pantang kne bnyk mnm air kosong,elakkan jamu dan juga makanan berempah..Kene bnyk mkn buah2an dan sayuran2 kan..

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers